onsdag 25. juli 2012

Bjørn Eidsvåg har skrevet ny sang til minnekonserten

NY LÅT: Bjørn Eidsvåg har skrevet en ny sang til kveldens minnekonsert for 22. juli. Foto: Krister Sørbø / Dagbladet(Dagbladet): Klokka 20 i kveld samles en rekke kjente artister for å synge på en nasjonal minnekonsert under ettårsmarkeringen for 22. juli.

Flere av artistene har skrevet nye sanger. Blant dem er Bjørn Eidsvåg.

Til NRK forteller han at han synes det er risikabelt og vanskelig å skrive en ny sang til en sånn anledning. Det er mange føtter å tråkke på, siden 22. juli er et ømfintlig tema.

Eidsvåg er åpen om at han måtte tenke seg godt om før han skrev sangen.

Handler om bunnløs sorg

- Jeg sliter i utgangspunktet med hvorfor jeg skal skrive en sånn sang. Jeg har måttet rydde i mine motiver for å gjøre det. Jeg er litt kjent for å ha skrevet sanger som «Eg ser». Da tenker jeg, kjenner jeg en forpliktelse for å fortsette å gjøre dette her, sier Eidsvåg i et intervju med NRK.

Han sier sangen handler om bunnløs sorg og at ondskap kan komme i overraskende skikkelser. Inspirasjonen til låta kom i forbindelse med rettssaken mot Anders Behring Breivik, hvor en psykiater skal ha sagt at terroristen har «et flatt ansikt».

- Det trigget meg, og satte i gang en prosess for å skrive sangen, sier Eidsvåg til statskanalen.

Springsteen fortsatt usikker

I tillegg til Eidsvåg skal blant andre deLillos, Karpe Diem, Marit Larsen, Mari Boine, Vinni og Halvdan Sivertsen opptre. Forfatterne Karl Ove Knausgård og Frode Grytten skal lese nyskrevne tekster.

Det er fortsatt ikke bekreftet om norgesaktuelle Bruce Springsteen kommer til å delta på markeringen.

Men da Dagbladet møtte gitaristen fra Springsteens band E-Street Band på fredag, var han tydelig på at bandet ønsker å spille.

- Vi ønsker å spille på minnemarkeringen på søndag, men kan ikke snakke på vegne av Bruce, sa Lofgren.

Hentet fra: dagbladet.no
Svein Solum